Fullt ös

Jag har inte alltid haft bästa upplägget när det kommer till träning. När jag 2003 skulle träna till polistesterna så tränade jag 2 km punkt. Såklart gick det inge vidare. Jag hade ett helt annat upplägg och betydligt mycket längre tid på mig denna gången men jag insåg när jag läste ”Jag vill bara se bra ut naken” av Jonas Colting att mitt upplägg denna gången inte heller varit helt optimalt. Jag har tränat längre sträckor, men det har oftast varit fullt ös de första två kilometerna (utan uppvärmning!!) och sedan en lite längre sträcka för att kunna orka springa 2 km ännu fortare. Min inställning till uppvärmning har varit att jag då riskerar bli trött så jag inte orkar träna. Hur dumt som helst!

I alla fall så skriver Colting om vikten av lugnare pass för att förbättra andningen och konditionen så tre veckor innan testerna drog jag ner lite på träningstempot och körde istället lugnare längre löprundor och jag tror detta gjorde susen för min träning.

Jag är fortfarande inte helt jättebra på uppvärmning, men blir bättre och har börjat inse vilken skillnad det kan göra för träningen. Och numera varvar jag även snabba intensiva pass men längre och lugnare.

Publicerat av

Elsklingen

Gift 30+:are som funnit glädjen i att löpa och träna lite annorlunda. Mamma till Milton och Lykke-Lie. Bloggare som gärna fotograferar och jobbar socialt.

6 reaktioner på ”Fullt ös”

  1. jag är oxå skitdålig på uppvärmning.. iaf när jag springer.. då behöver man inte värma upp tycker jag, min kompi tycker jag e knäpp 😛

    hur har phs-testerna gått?

  2. Jag har inte heller haft någon uppvärmning precis, men nu går jag i ca 5 min innan jag börjar springa. Eller lunka, för jag är totalt otränad sedan ett antal år tillbaka… Och det känns faktiskt bättre 🙂

    Tycker att det är svårt att följa sådana här intervallscheman som finns överallt, vill liksom bara springa när jag kommer ut. Men inser att jag måste börja jobba för att orka lite längre 🙂
    Kram till dig!

    1. Detta läste jag just om intervaller:
      Intervaller kan se ut på många sätt, men generellt bör du sträva efter att springa intensivt under totalt 15–20 minuter.

      Om målet är att bli snabbare på 5 kilometer kan intervallerna vara kortare, 60–90 sekunder. Vill du springa 10 kilometer kan du köra 2–3 minuters intervaller och för längre distanser är 4 minuter eller 1000-metersintervaller att föredra.

      Spring mellan 5 och 10 upprepningar oavsett vilka du väljer. Jogga lugnt eller gå däremellan. Vill du sedan utveckla inter­vallerna är det bättre att korta vilan än att addera fler och fler.

      Intervaller tycker jag kan vara rätt roliga. Man kör slut på kroppen på ett helt annat sätt.

      Kram kram

    1. Kort rask promenad. Indianhopp, spark i baken, lugn jogg. Behöver inte vara något avancerat, bara man får upp värmen lite och därmed minskar skaderisken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *