Hur man kommer igång med hemmaträning

Jag har under hela min uppväxt tränat på ett eller annat sätt. Mestadels lagsporter och jag har gjort flertalet försök att börja träna på olika anläggningar men det brukar hålla i sig en månad och sedan tappar jag sugen. Det blir för otillgängligt och tar för mycket tid.

Efter graviditeten med Lykke-Lie dröjde det nästan ett år innan jag började träna igen och då var det främst löpning. Helt enkelt för att det var lättillgängligt. Bara att snöra på sig skorna och bege mig ut. Men, så kom det en vinter där emellan och det var ingen höjdare att springa i minus tolv grader på glashala vägar. Jag hittade då sidor på Internet som tipsade om hemmaträning och kände att detta verkligen kunde vara något för mig. En kvart om dagen med övningar där det enda jag behövde var min egen kropp. Så, jag började träna hemma och detta var verkligen guld för mig för att komma igång igen.
Sedan hittade jag även till Gävle Träningscenter som varit bland det bästa jag upplevt träningsmässigt. Jag har verkligen utmanat mig själv med deras träning och jag älskar passen som de har.

Men åter till hemmaträningen så är det något jag fortfarande använder mig av. När jag är ensam med barnen och inte kan ta mig iväg eller när tiden på annat sätt är knapp. 20-30 minuter på en kväll kan jag oftast lägga på träningen och det känns så oerhört skönt efteråt att verkligen ha gjort det.

Jag har skaffat några hjälpmedel, såsom boll, kettlebells, casalls motsvarighet till TRX och hantlar för att ytterligare ha fler valmöjligheter i träningen men till en början tycker jag den egna kroppen duger alldeles utmärkt.

Jag ska tipsa om några bra sidor att börja med om man är sugen på att börja träna hemma, men det kommer i ett eget inlägg. Är det något du undrar över gällande min träning eller något annat, fråga på!

Publicerat av

Elsklingen

En person mitt i livet. Sorg, skratt, minnen.

4 reaktioner på ”Hur man kommer igång med hemmaträning”

  1. Hur många kalorier äter du en dag när du tränar och en dag när du inte tränar? Äter du några tillskott, typ aminosyror, proteinpulver och så? Skulle vara super om du hade lust att skriva lite om det och hur du tänker för jag tycker mat och träning är lite krångligt 😛

    1. Nu räknar jag inte kalorier riktigt, ska få i mig ungefär 2000 dock. Jag brukar skippa proteindrinkar eller något extra på kvällen när jag inte tränar. Aminosyrorna har jag inte tagit på ett tag nu utan de passade mig bättre när jag körde periodisk fasta och tränade vid lunch. Då drack jag det innan träningen. Men aminosyror ska även kunna tas efter träning för att musklerna inte ska brytas ner. Jag har precis beställt ett nytt proteinpulver som jag ska prova i samband med PT satsningen under december månad. Kommer skriva lite mer om det.

  2. Ser fram emot sidorna du ska tipsa om. Jag MÅSTE försöka komma igång med träningen…när gipset är bortplockat vill säga 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.