Hantera stress

Jag möter så många nu som mår dåligt och som är stressade. Jag tänker att det speglar väldigt mycket vad som händer i samhället. Vi utsätts dagligen för många intryck och ska göra tusentals val. Jag har läst någonstans att det är många fler val än man egentligen tror att vi gör. Hela tiden så peppras vi med åsikter, reklam, nyheter, bloggar, instagram, facebook och annat som påverkar oss.

Min hjärna är trött, jag tror jag bäst kan förklara det så. Jag har väldigt svårt för att ta in saker just nu och jag behöver skala bort en hel del för att orka. Jag älskar mitt jobb samtidigt som det är mentalt utmattande och att efter en hel dag komma hem och utsättas för ännu mer intryck, familjeliv, träning, uppdrag och annat så orkade jag inte tillslut. Jag måste lära om, lära mig prioritera, vad som är viktigt. Familjen kommer först, sedan jobbet och något som också är viktigt för mig är träningen men jag börjar se nu att det fungerar inte att träna 6 dagar i veckan.

För några år sedan hade vi friskvårdstimme på jobbet och jag hade inte varit så flitig att nyttja den men kom fram till att med barn så är det ett utmärkt tillfälle att nyttja denna dagtid och inte behöva ta tid från familjen på kvällen när jag åker iväg och tränar. Jag kunde då träna på lunchen. Så jag skaffade mig ett gymkort i december för något år sedan och fick strax efteråt information om att de skulle ta bort friskvårdstimmen och ersätta den med kuponger på 1000 kr. För mig var friskvårdstimmen så oerhört mycket mer värt, att kunna förlänga lunchen och träna, gå en promenad och vila hjärnan från jobbet en stund. 1000 kr är en piss i Mississippi när det kommer till att investera i sin hälsa och välmående. En timme varje vecka är då värt så mycket mer. Önskar verkligen att de kunde tänka om, särskilt för oss som har ett arbete som är mentalt slitsamt.

Nu var det inte det jag tänkte skriva utan mer vad man kan göra för att hantera stress.

För mig är naturen helande. Jag älskar att vara ute i naturen och gå långa promenader och se det vackra som finns runtomkring oss. Är du ute och går, stanna upp och var mer närvarande just här och nu. Vad ser du, vad hör du, vad känner du för lukter, vad tänker du just nu och vad känner du just nu? Stanna upp och upplev, bli medveten om dina fem sinnen.

Stanna upp under dagen och ”checka av” dig själv. Hur mår jag? Är jag törstig, hungrig, stel i kroppen, trött? Vad behöver jag för att må bättre? Mat, promenad, vatten, vila?

Jag älskar att skratta och vem gör inte det? Vad får dig att skratta högt av lycka, gör sådant som gör dig glad!

Annah
Foto: Linda Dahlqvist (http://lindafoto.nu)

 

Publicerat av

Elsklingen

Gift 30+:are som funnit glädjen i att löpa och träna lite annorlunda. Mamma till Milton och Lykke-Lie. Bloggare som gärna fotograferar och jobbar socialt.

3 reaktioner på ”Hantera stress”

  1. Så korkat att ta bort sådana förmåner! Visst kan man tillfälligt spara pengar, men jag tror att det ändå kostar mer i form av sjuk personal och allt det drar med sig.

    Kram!

  2. Behövde det här inlägget just nu. Jobbar jättemycket med att få bort mina ständiga ”att göra listor” från huvudet. Är dålig på att vara här och nu och tänker istället flera timmar framåt, vad jag ska ha åstadkommit då och om jag inte gjort det känner jag mej otillräcklig. Det knäppa är ju att jag är hemma just nu för att vila då jag blev just utmattad men gamla vanorna sitter i. Börjar bli bättre dock.
    Mina knep är att springa: Inget får mej att koppla bort alla måsten som det, ta småpauser och om inget annat hjälper: Mässa ”här och nu, här och nu” i huvudet.

    Men det är som du skriver: En får så enormt mycket olika intryck hela tiden. Dessutom lever vi i ett samhälle där stress nästan är status. En ”ska ha” mycket på jobbet och vardagen för att vara lyckad. Otroligt sjukt och jag undrar vad det kommer göra med oss?

    Vad dumt med din friskvårdstimme förresten. Förstår helt och fullt hur du känner. Hoppas det går att ändra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *