Lchf?

Jag är lite nyfiken på detta med lchf för att försöka bli av med sötsug samt att få bättre ordning på magen. Eller helt enkelt, sluta fisa så in i norden och känna att magen är uppblåst. Igår när jag gjorde kreolsk gryta så fick barnen makaroner till medan jag och mannen gjorde en sallad med melon och fetaost. Nu vet jag tyvärr inte riktigt allt vad man ska och inte ska äta men det var i alla fall riktigt gott.

Kreolsk gryta är nog en av mina favoriträtter och så lättlagat!

Publicerat av

Elsklingen

En person mitt i livet. Sorg, skratt, minnen.

9 reaktioner på ”Lchf?”

  1. Till mallan: nej det är kanke inte rätt i längden för vissa men för många är det. Det finns måååånga mååånga som inte ens kan äta fullkornsprodukter för då sätter sockersuget och överätandet igång – tyvärr är det så.
    LCHF kost levde ju urtidsmänniskan på så det om ngt är ju egentligen människans naturliga föda, dvs bär, protein och fett.
    Men i dagens samhälle förstår jag att många tycker att det är svårt och många varken vill eller kan låta bli bröd, socker etc,

    När det gäller att ”äta lite av allt” men begränsat, det kan jag inte längre. Jag blir hungrig, går och kylskåpsäter m.m. Jag har såååå svårt numera att äta för lite mat. För jag är van att äta mig mätt på LCHF, vara ohungrig i timmar.

    Men var och en blir salig på sin tro! 😉 Huvudsaken är att man hittar sin melodi, sedan spelar det ju ingen roill vad andra tycker man ska äta och inte äta =)

  2. Ja, jag är ju en bantare utan dess like. 😉 Har nog provat alt. Nästan. LCHF funkar, det gör det verkligen. OM man står ut. Jag tycker inte att jag har så överdrivet sötsug, men jag måste lära mig att äta lagom mycket och inte äta alltid. Mitt problem är att begränsa mig. Så när jag åt LCHF så åt jag aaaaalldeles FÖR mycket. Bara för att man ”får” äta ägg, rikitg vispgrädde, smör, majonnäs etc så betyder det ju inte att man kan äta HUR mycket som helst. Vilket jag personligen har svårt med. Åt liksom obegränsat av ”LCHF-produkter” vilket inte var så lyckat…

    Dessutom hade jag svårt att träna, när jag bara åt fett och proteiner. Jag tappade all ork. Var mätt och belåten, men den där riktiga pigga känslan fanns inte. Jag orkade inte!

    Njae… personligen så är jag mer för ”dieter” där man har mer kontroll. Om man ska gå ner i vikt. Jag vill veta exakt vad jag får äta och hur mycket, och vid vilket tid. Jag vill planera, skriva ner, väga och mäta. Sådan är jag. Dessutom vill jag orka träna.

    Men du som inte ska gå ner i vikt, om jag har läst rätt, gör säkert rätt i att välja lite med sunt förnuft. Såg att någon skrev GI – det är ju lite mer lagom. Eller hur man ska säga. Där får man ju äta fullkornsprodukter och en del kolhydrater. Dessutom någon frukt om dagen.

    Ja, ja.. önskar dig lycka till!

    Kram.

  3. Någon form av planerad kost skall införas här med. Efter jul och nyår är det kaos med kroppen och magen:) Dock är det svårt att veta vad man ska äta eller ej…finns ju en hel djungel med olika metoder. Det gäller ju att hitta den bästa för en själv. Kram kram

  4. Jag vet ju att det funkar på många men jag tror inte att drt är rätt väg i längden.

    Jag tror mer på att äta långsamma kolhydrater o välja rätt mängd på rätt tid. Att ta bort så mycket socker som möjligt. (dvs GI).

    Du kommer hålla dig mätt o inte ha sockersug, hur bra som helst!

    Kram!

  5. Jag har kört gi-metoden nu pga av just samma orsak. Funkar kanon på min uppsvällda mage. På en vecka minskade jag 6 cm runt midjan! Kör du en strikt lchf så är nog inte melon och en vanlig grönsallad så jätte bra om jag inte minns helt fel. Men googla lite på det så kommer du nog snart in i det. Det är tufft att köra kolhydratsfritt de första veckorna men sedan vänjer sig kroppen. Tyvärr klarar jag inte av att träna samtidigt som jag inte äter några kolhydrater alls, därför passar gi-metoden mej bäst. En lite mer light version av lchf. Lycka till!

    1. Jag står lite i valet och kvalet, tror också att GI kanske kan vara mer min grej. Men jag är inte ute efter att gå ner i vikt så jag känner att jag kan plocka lite här och där för att få en varierad kost som min kropp förhoppningsvis gillar och mår bra av.

  6. Jag har testat. Det svåraste är nog att programma om sig så att man inser att man får äta fett vilket man har blivit van att höra att man inte ska äta. Det ska vara riktigt smör, vispgrädde, mm. Om man tror att man tagit lagom så ska man ta mer så blir det rätt. Mycket ägg. Omeletter. Till exempel så kan man göra goda pajer eller pizza på omelettbotten istället för vanlig deg. Om du googlar på det så finns det väldigt mycket recept på nätet. Lycka till!

    1. Har några sidor som jag kollar lite. Kommer ju inte köra stenhårt utan mer minska en aning och kanske som idag, byta ut potatismos till broccolimos istället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.