Träning för hela kroppen

Förra året började jag löpträna. Jag har alltid sagt att jag inte är någon löpare men jag får nog äta upp det en aning. När jag började löpträna förra året så gjorde jag väldigt mycket rätt. Jag började med promenader och ökade efterhand tempot och övergick snart till att jogga sakta för att därefter öka tempot. När jag läst på lite såhär i efterhand om hur man bäst lägger upp löpträning för att bli mer uthållig och snabbare skulle jag kört mer på intervaller. Som tur var är det inte försent ännu.

I alla fall så hade jag ett uppehåll från löpningen i vintras och tappade väldigt mycket av den träning som jag byggt upp. Så nu har jag i stort sett fått börja om från början igen. Det enda som är med löpning är att om jag inte varierar mig så kan jag lätt tröttna. Jag måste verkligen motivera mig själv hela tiden och ha mina målbilder i huvudet när jag springer. Det är lätt att ge upp men jag känner mig så mycket starkare när jag håller ut.

Smal men inte fit

Så, för att variera träningen har jag läst på lite om crossfit. Crossfit kombinerar styrka, smidighet och kondition. Idag provade jag med att springa ca 400 meter, göra 10 squats (knäböj), 5 armhävningar (på fötterna annars dubbla på knäna) och repetera detta fem gånger. Det tog mig cirka 30 minuter att göra allt och sedan avslutade jag träningen med rask promenad/jogging i cirka 15 minuter.

Publicerat av

Elsklingen

En person mitt i livet. Sorg, skratt, minnen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.