Den brutala sanningen

Min tränare har efter att ha gått igenom mina matlistor kommit fram till följande:

Kollat igenom din mat och det är för lite (därav viktminskningen).
Sett att det är mycket godis m.m.
Steg ett är att införa Lördagsgodis. (bara på Lör)
Det ser ut som om du undviker kolhydrater förutom godiset. Lägg in mer kolhydrater framförallt på dagen. Då kan du slippa godissuget.
En annan grundregel är att försöka få i dig protein i varje måltid.
Och byt ut grädden mot nyttigare fetter: avokado, nötter, olja, fet fisk av god kvalitet.
Fett är viktigt för näringsupptag (vissa fettlösliga vitaminer) hormonbalans m.m.

Bara lördagsgodis… vojne vojne som jag svarade. Hur ska jag klara mig utan mina små chokladbitar efter lunch. Detta blir verkligen en utmaning för mig. Vet att jag ätit lite kolhydrater nu. Beror främst på att jag undviker vitt bröd, pasta och potatis och har svårt att få i mig källor som kan ersätta detta. Ska i alla fall prova att vid min andra frukost i vardagarna byta ut müslin mot nötter.

Kommande vecka ska jag försöka tänka på de riktlinjer jag fått givet till mig och se om det i sin tur ger några förändringar. Började idag i alla fall med att äta en halv avokado.

Jag tycker detta är så roligt. Det är spännande att se hur träning och kost påverkar min hälsa, hur jag känner mig och mår. Och det är roligt att prova ny mat för i ärlighetens namn är jag väldigt trött på pasta, ris och potatis.

Publicerat av

Elsklingen

En person mitt i livet. Sorg, skratt, minnen.

7 reaktioner på ”Den brutala sanningen”

  1. Du tränar så mycket att du kanske tom skulle behöva fullkornspasta till maten. Annars kanske quinoa, som ju faktiskt har ganska hög proteinhalt?

  2. Hej!

    JA! Löken är super och betydligt bättre än alla mediciner med diverse skumma ämnen i (kortison, efidrin, morfin osv)..

    Vi har haft pulmicort, aromir, ventolin och brycanil till våra men det har hjälpt sådär. Ställer vi in lök så är hostan borta på 5-10 minuter. Det luktar gammalt svettigt omklädningsrum dagen efter (viktigt att man skjuter igen dörren så ångorna stannar kvar), väl värt att testa, gjort underverk hos oss även om jag var jätteskeptisk till en början 🙂

  3. Prova matvete! Det äskar hela vår familj! 🙂 Och riktigt mörk choklad ska vara extremt (extremt!) nyttigt så det skulle jag aldrig sluta med. Man ska tydligen äta varje dag.
    Annat tips på god, mättande och nyttig rätt; värm krossade tomater med bönor, tonfisk och de kryddor du gillar. Så himlans gott!

  4. Vilken klok tränare du har! 🙂

    Tror det är helt rätt råd o hoppas att du kan stå ut med vara godis på lördagar. Jag lovar, du kommer må bättre!

    Jag tror det handlar om att tänka efter en gång extra innan man äter. ”Är det värt det”. Ställer jag mig själv den frågan är det bara 1/20 som jag väljer att äta.

    Pepp-kram!

    1. Ja, hon är bäst helt enkelt!
      Jo, jag ska nog klara att inte äta godis i vardagar. Har själv inte tänkt att jag ätit så mycket godis innan, men det blir kanske mer än man tror. Ska prova lite andra saker till eftermiddagsmellis på jobbet.

      kram kram, tack för pepp =)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.